augusztus 30, 2023
Herczegh János

Teljesítési igazolás letölthető minta és fontos információk

A teljesítési igazolás: olyan dokumentum, amelyet sokan nem ismernek, de bizonyos helyzetekben extrém fontos szerepet tölt be a vállalkozás életében. De vajon mikor kell teljesítési igazolás, és milyen formában érdemes használni? Mindjárt megvizsgáljuk ezt a kérdéskört, azonban akit csak a letölthető minták érdekelnek, azt alább megtalálja.

Teljesítési igazolás minta letöltés:

Teljesítési igazolás minta wordLetöltés
Nav teljesítési igazolás mintaLetöltés
Teljesítési igazolás minta docLetöltés

Mi a teljesítési igazolás?

A teljesítési igazolás egy hivatalos dokumentum, amely bizonyítékul szolgál arra, hogy egy adott tevékenység vagy feladat sikeresen és megfelelően befejeződött. Általában akkor kerül kiállításra, amikor valaki munkát vagy szolgáltatást végez el egy cég részére.

Teljesítési igazolás tartalmi követelményei:

A teljesítési igazolásnak érdemes tartalmaznia a következőket:

  • a szerződő partnerek alapadatait és az adott képviselő nevét,
  • a szerződés hivatkozó számát,
  • az adott tevékenység részleteit, a munka teljes árát,
  • a végzett munka pontos leírását (részteljesitésekre, szolgáltatásokra bontva és beárazva)
  • a teljesítési igazolás kiállítási napját,
  • valamint az időpontot amikor a munka befejezésre került.

Ez a dokumentum azért olyan fontos, mivel lehetővé teszi a megrendelőknek vagy ügyfeleknek, hogy igazolást kapjanak a szolgáltatás megtörténtéről és a megfelelő elvégzéséről. A teljesítési igazolás hozzájárulhat a félreértések elkerüléséhez és a jó üzleti kapcsolatok fenntartásához.

Miért olyan fontos?

Tételezzük fel, hogy elvégzel egy adott szolgáltatást, mondjuk elvállalsz egy tetőfelújitást. Nagyon fontos, hogy már ekkor a szerződést a lehető legrészletesebb szolgáltatás leirással egészitsd ki. Azaz, hogy a saját szavaiddal le legyen benne irva, hogy mit vállalsz pontosan az adott árért.

Ezeket a szolgáltatásokat külön árazd is be a szerződésen belül. Legyen fizetési ütemezés is megjelölve a negativ cash flow elkerülése érdekében. Ezután a szerződés szerint tudsz majd kiállitani teljesitési igazolásokat, melybe belefoglalod, hogy mit végeztél el, milyen részteljesitésekért kell fizetni.

Ha a részletes leirás vagy a teljesitési igazolás elmarad, akkor a vevő könnyen éket verhet a fizetés közé. Nem kell neki időben fizetni, nem beszéltétek meg pontosan, hogy mit is kap a pénzéért, igy könnyen kitalálhatja, hogy mi fér még szerinte bele az árba és addig nem fizet, amig meg nem csinálod.

Ez egy nagyon kiszolgáltatott helyzetet eredményez és sok elmaradt hasznot hoz.

Fontos megjegyezni, hogy a teljesítési igazolás nem azonos a fizetési igazolással. Míg a fizetési igazolás a befizetett összegről és a tranzakció részleteiről szól, a teljesítési igazolás a végzett munka minőségéről és teljesítéséről ad tájékoztatást.

A teljesítési igazolás mikor kötelező és mikor opcionális?

Szeretném azt mondani, hogy érdemes mindenkinek ezt bevezetni a vállalkozásában a fentebb emlitett indokok miatt. Azonban a teljesítési igazolás kiállitási akkor kötelező, ha ez szerződésbe van foglalva, vagy, ha egy megbízás 200.000 forintot meghaladó összeget tesz ki.

Ez az igazolás annak alátámasztására szolgál, hogy a szolgáltatás valóban a megbízó gazdasági tevékenységét szolgálta, és emellett nem sértette az észszerű gazdálkodás követelményét sem.

Fontos megjegyezni, hogy az említett szabály alkalmazásánál az adóévben ugyanazon személytől ugyanazon jogcímen igénybe vett szolgáltatások ellenértékét együttesen kell figyelembe venni. Ez azt jelenti, hogy az adott év során ugyanattól a személytől, ugyanazon jogcímen kapott összes szolgáltatás díját össze kell adni.

Ezen követelmények alapján, amennyiben az említett feltételek fennállnak, a teljesítést igazoló dokumentációt kötelező kiállítani.

A Teljesítésigazolási Szakértői Szervezet (TSzSz) - A TIG viták gyors lezárásáért

A vállalkozások életében nem ritkák a megbízások, szolgáltatások vagy termékek teljesítésével kapcsolatos vitás helyzetek. Ezek az ügyek nem csak felesleges költségeket jelentenek az érintett feleknek, hanem hosszú és időigényes bírósági eljárásokat is eredményezhetnek.

Annak érdekében, hogy a TIG (Teljesítésigazolási) viták minél gyorsabban és hatékonyabban lezáruljanak, a magyar jogalkotók 2013-ban létrehozták a Teljesítésigazolási Szakértői Szervezetet, melyről a 2013. évi XXXIV. törvény szól.

A Teljesítésigazolási Szakértői Szervezet egy olyan független szervezet, melynek célja a TIG viták gyors és hatékony rendezése szakértői vélemények alapján. A szervezet szakértői olyan személyek, akik rendelkeznek a szükséges szakmai tapasztalattal és tudással ahhoz, hogy értékeljék a vitás helyzeteket és meghatározzák a megfelelő teljesítési igazolás feltételeit.

Meddig kell megőrizni a teljesítési igazolást?

A számviteli törvények értelmében a teljesítési igazolás egyfajta számviteli bizonylattá válik, így a vállalkozásnak a számviteli elvárásoknak megfelelően kell vele eljárnia. A kiállított teljesítési igazolások tárolása is szigorú szabályokhoz kötött.

Az irányelvek kimondják, hogy a vállalkozásnak nyolc éven keresztül meg kell őriznie ezeket az igazolásokat a kiállítás módjának megfelelő formában, ami lehet papír alapon vagy elektronikusan.

Mi az e-teljesítési igazolás (elektronikus teljesítési igazolás)?

Ez a digitális formában kiállított és rögzített dokumentum egy olyan módszer, amellyel az adott szolgáltatás vagy teljesítés tényét, valamint a kapcsolódó információkat elektronikusan lehet rögzíteni és hitelesíteni.

Az elektronikus teljesítési igazolás először egy 2009-es kormányrendeletben jelent meg, főként az építőipar számára hozták létre, és azóta is kötelező a szektor szereplői számára. Azonban egy 2016-ban érvénybe lépett EU-s rendeletnek köszönhetően már minden ágazatban elfogadottá vált az elektronikus teljesítési igazolás használata.

A digitális formában rögzített adatok magas szintű biztonsággal védettek, és nehezen hamisíthatók, ami bizalmat és megbízhatóságot sugall az ügyfelek felé. Az elektronikus teljesítési igazolásoknak az adóhatóság és a jogi szervek számára is ugyanolyan érvényessége van, mint a hagyományos papír alapú igazolásoknak.

Összefoglalva: a teljesítési igazolás használata nélkülözhetetlen egy megbízási szerződés esetén. Helyes kitöltése és használata nem csak a felek jogait védheti meg, de megelőzheti a későbbi vitákat is. Ne feledjük, minden apró részlet számít!

themarch.hu

megbízási szerződés teljesítési igazolás

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

© 2023 - The March - Minden jog fenntarva!
envelopemap-marker linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram